Selasa, 8 Mei 2012

CerpenSebabBosan 1.

Kayu yang elok terduduk di situ, alih-alih disepak seorang wanita yang entah kenapa emosinya hari ini. Mungkin hal bergaduh dengan 'temantapiringringan'-nya di facebook kelmarin masih lagi tidak dapat diselesaikan. Alah, wanita berumur 17 tahun ini bukannya matang sangat fikirannya, hatta jika diberikan masalah Matematik Tambahan pun, belum pasti ianya dapat diselesaikan dalam masa satu hari. Jika diberikan kerja rumah subjek itu untuk disiapkan di rumah, kesudahannya masih lagi dia akan meniru di sekolah nanti.

Dan bukan dia sahaja.

Kayu itu tergolek ke tengah jalan, betul-betul di atas garisan putus-putus jalan satu lorong itu. Dasar budak tak matang, dibiarkan sahaja tanpa mengetahui, kelakuannya itu boleh mengundang kecelakaan orang lain. Betul kata orang, malang tidak berbau, tiba-tiba ada pula kereta yang melalui jalan itu hari ini. 

Budak tak matang itu memandang kayu, memandang kereta, memandang kayu kembali, memandang kereta kembali dan jarak kereta dan kayu itu semakin dekat. Dekat, dekat, dekat, dan... kereta itu memperlahankan kenderaannya. Cukup tekanan breknya, kereta itu betul-betul berhenti depan kayu tersebut. Lelaki itu turun, ambil kayu, buang ke tepi. Dia pandang 'budak tak matang' tu, dan mencebik. Lelaki itu memasuki kereta, dan terus memacu jauh.

'Budak tak matang' itu terkedu. Terkedu sebab kayu itu satu, terkedu lagi satu sebab lelaki itu, 'temantapiringanringannya'.


Dia sepak kayu itu lagi.