Sabtu, 26 Mac 2011

belajar. dunia.

aku sebenarnya dalam hati teringin nak buka buku.
mengadap buku.
baca buku.

tapi.

macam tak lut masuk otak.
badan kaki tak gerak.
macam sekarang ni, kepala sebenarnya nak belajar.

tapi.

seperti di atas, tangan tak ada sikit rasa nak pegang buku buku tebal berwarna warni bertulis BIOLOGY, CHEMISTRY, PHYSIC, ADD MATH EXERCISE.

walaupun ironinya, semua pelajar akan mengalami situasi seperti ini.

dilemma katanya.

-------------------------------------

kau pernah rasa apa aku rasa pasal dunia ?
tak pernah ? pernah ?

satu cerita tentang diri aku.
dulu, aku hanya seorang budak yang naif tentang dunia.
terlalu naif.
aku ingatkan dunia hanya ada orang baik dan ada orang jahat.

tapi di sebalik itu, ada orang yang baikjahat, dan jahatbaik.
faham ?
talam dua muka.

dan banyak peristiwa yang membuatkan aku, tersedar, dunia ni ada macam macam manusia.
pelik.

nak dengar cerita ?
ada seorang perempuan ni, call, unknown number,
panggilan diangkat.
terus dia bertanya,' ni siapa ?', dengan suara berlagak ingat suara sedap.

pelik aku, dia call, dia tanya.
one word, bodoh.

tak apa, aku teruskan menjawab, ' adam '.
blablablabla.
dia tanya mana dapat nombor ni.
mana aku tau !
dah la aku tak tau, sound aku BODOH dan meletakkan henfon murah dia itu.
peh !
nak ja aku maki perempuan tu.

sesudah menggunakan panggilan, dia guna Short Messaging System.
aku dah tak nak layan, tapi ..
dia kata aku berlagak.
ayat dia, " aku malas nak layan orang berlagak macam ni "

haih, ni mesti bohsia.
(2010)

cerita kedua, kisah manusia pelik dalam dunia.
ada makcik atau mungkin kakak, membuat panggilan.
menanyakan nama mamat yang aku tak kenal.
aku cakap, " kak, salah nombor ni ... "
" eh, akak dapat nombor ni dalam henfon _____ ni "
" saya tak tau la kak, saya tak kenal pun dia ni "
" ABANG KAU ni baru kena pukul sebab kacau BINI ORANG "

DANG !
  • bila masa aku ada abang ?
  • kenapa dia kacau bini orang ?
  • ada kena mengena dengan aku ?
  • bila masa aku kenal dia ?
  • kenapa perempuan ni call aku ?
  • apa hal ni ?
  • woi ! pelik ni !
  • bodohnya lelaki tu.
  • dengan perempuan ni sekali.

ini yang bermain dalam kepala brain aku.
kenapa ? why ?
apa salah aku ?

nasib bateri dia habis.
apa punya minah ni, nak call orang bincang pasal benda penting, caj la henfon murah tu dulu.

dia mesej pula, macam cerita dekat atas tu.

terus aku buat dono.
(2010)

so, for the conclusion.
world is full with human.
and human is full with drama.
drama is full of act.
and act is full of weirdness.

ini adalah postyangpanjang dan postmengenaiceritahidupakusendiriharapkaorangdapatfaham.

faham ?