Isnin, 9 Januari 2012

Apa yang dilakukan bila tiada idea untuk menaip di blog ?

1. Minum air.
Baca Yasin sebelum minum. Mana tahu dapat idea.

2. Cari isi di Internet.
Perhh, anda merupakan blogger terhebat. Sanggup mencari idea walau di mana anda berada walaupun tertakluk kepada adanya koneksi wi-fi di persekitaran anda. Alah, McD kan ada ? Tapi kalau setakat copy paste entri orang, memang jenis nak kena sekeh kepala.

3. Menonton televisyen.
Idea kreatif daripada televisyen adakalanya berguna. Namun, jangan pula anda menulis tentang babak bilik mandi di saluran Star Movies itu. Ada perkara yang perlu disimpan di dalam hati. Dan ada perkara yang perlu digunakan untuk malam pertama nanti.

4. Hentak kepala di jalan.
Jika sudah memang tiada idea langsung di minda anda, disarankan melakukan perkara hakiki ini. Lagi bagus, jika terdapat sebuah treler panjang sedang melalui jalan itu dengan kelajuan melebihi had laju. Lebih thrill katanya.

5. Berdiri di tengah jalan raya.
Mana tahu, anda dapat menulis pengalaman nyaris jatuh longkang, ataupun dilanggar treler ataupun sekadar, dikejar anjing ataupun dikejar keluarga gadis yang telah diskodeng oleh anda. Bilik air sebelah menyebelah punya pasal la ni. Ataupun, melihat orang sedang menghentak kepala di jalan. Mungkin anda sudah tahu apa sebabnya.

6. Berdoa.
Tuhan yang mencipta, dia juga yang bagi idea.

Nampak Islamik tak ?