Khamis, 26 Januari 2012

Nukilan Sebelum Perang II .

Ramai ramai lari laju laju mencari sebuah keputusan yang mahu dibanggakan di hari tua nanti. Dan keputusan yang bakal menentukan kerjaya masa depan. Kerjaya tetap yang dicita dari sebelum akil baligh lagi. Bahkan sebelum mumaiyiz. Semua yang diterima dari saban tahun dalam usia persekolahan yang telahpun berusia 11 tahun, jangka masa yang bukan singkat, akan dicurahkan segalanya bagi menggapai keputusan yang mahu dibanggakan kelak.


Diri sendiri bangga. Ibu bapa bangga. Keluarga saudara mara bangga. Atuk nenek bangga. Ramai yang akan bangga. Hingga koyak seluar dek kerana kebanggaan itu. Dan juga bahagian dada.


Tapi, aku tersedar. Kalau aku tak belajar dari sekarang, saat aku tulis kiriman ni atau masa sebelumnya dan selepasnya, bila masa aku nak dapat keputusan yang boleh dibanggakan ?


Jadi, ... ( konon tergantung, kira macam aku terus baca buku lepas jauhkan papan kekunci dari tangan aku cepat cepat, tapi ... aku masih menulis ni)