Khamis, 1 September 2011

Lepas ini apa ?

Ahad, sibuk orang kemas rumah. Belakang rumah yang tak pernah disapu selama 11 bulan sebelum ini, tiba tiba terpaksa dibersihkan selepas terdengar jeritan ibu bapa anda yang sedang sibuk masak rendang dan menyulam ketupat dekat dapur. Sambil menyapu, mulut anda terkumat kamit dan juga mengurangkan pahala puasa anda. Sebab apa ?

Anda tahu sebabnya.

Isnin, pagi pagi sudah bangun ( baca: tanpa mandi ). Terus meminta diberikan duit raya. Amboi, anda wanita, tak cukup puasa mana boleh raya ? Bukan saya cakap, orang orang tua cakap. Tak cukup puasa, mana boleh dapat duit raya, bukan ? Tapi, setelah dipujuk oleh ibubapa andam yang berjanji akan memberinya selepas sembahyang raya, anda tersenyum gembira.

Dan selepas sembahyang raya, duit ibubapa anda habis dikebas anak sendiri.

Kini, dah masuk hari ketiga raya. Perut yang pada bulan puasa kempis semakin hari kian membesar. Keadaan perut anda kini menjadi seperti sediakala.

( Jika anda sudah membaca kiriman ini, ini adalah perenggan paru ) Hari Rabu, MERDEKA ! Tapi, semua lupa. Sibuk mencari duit raya di mana. Kemerdekaan negara dibiarkan sepi sebgitu sahaja. Ada yang sibuk mencari duit raya bagai nak gila, ada yang sibuk mekan secara lahap di rumah terbuka ( ada ke orang buat ? ) , dan ada yang sibuk baca buku. ( tipu )

Lepas ni apa ?

SELAMAT HARI TRIAL !