Sabtu, 10 September 2011

Cerita. Gunting. Rambut.

Panjang dah rambut ni, kusut rasa kepala. Tapi kalau potong, habislah gaya Kyuhyun aku. Kalau tak potong pula, kena potong gaya semberono daripada cikgudisiplinberkaitan.

Ahh, potong je la.

Kaki mula melangkah keluar dari rumah dengan semangat yang tinggi dan jitu. Begitu tekad dan nekad tindakan aku.

Jarak antara kedai gunting rambut dan rumah aku hanya dipisahkan oleh sebaris kedai, dan sebatang jalan besar. Dekat, sangat dekat. Cuma yang menjauhkan adalah keinginan aku sendiri. Namun demi tidak mahu dipotong gaya semborono oleh cikguberkaitan, digagahkan jua menempuh onak duri dan bersedia menghadapi pelbagai kemungkinan dalam misi melintas laluan mudah tapi berhelah itu dengan selamat.

Nasib baik selamat.


Eh ? Tak banyak kereta pun ?


Sesudah selamat, kaki bergerak lagi untuk jarak yang paling dekat bagi menyelamatkan rambut dari dipotong gaya semberono. Selangkah demi selangkah diambil walaupun berat. Secara separa sedar, tiba tiba sudah sampai di depan pintu kedai itu. Dijenguk ke dalam kedai. Kosong, tiada orang yang tengah mendapatkan khidmat. Tapi, bukan abang yang selalu aku minta guntingkan, orang lain pula. Ya, yang gunting tu lelaki, kalau wanita, tak la berat kaki melangkah.

Gunting ke ? Dengan gaya kasar, bertanya.

Aah.

Orang lain, tak biasa. Tak apa la, cuba dulu.

Macam biasa, badan aku dibalut dengan kain kasar berwarna itu bagi mengelakkan rambut mengotori baju. Dan aku bersedia untuk membiarkan rambut aku digunting.

Namun begitu, keadaan semakin lama semakin berubah. Selalunya kalau aku bagitahu gaya yang dikehendaki kepada abang yang terdahulu, diikutkan sahaja. Tapi yang ini, macam celaka, menidakkan permintaan aku sebagai seorang pelanggan. Kalau pun tak faham, tanya lah baik baik.

Dengan gaya yang kasar, ada sahaja perkara yang membuatkan aku jelik dengan perangai dia. Namun terpaksa. Kalau tak dah lama aku balik.

Tiba tiba, setelah semua perbuatan dia yang menjelikkan itu, dia bertanya satu soalan berkaitan rambut.

Aku dengan hati yang sememangnya dah bengang, selamaba menjawab. Jawapan yang jika didengari, agak kedengaran menyindir tapi kena dengan soalan yang ditanya serta gaya celaka dia itu.

Dan si dia yang rasa diri terlalu cool itu, tersentak dengan jawapan yang diberikan. Aku tersenyum.


Tapi lagi celaka, dia tonjol kepala aku. Bab* ! Aku pelanggan dia.


Sudah, dia cakap aku kurang ajar. Siapa yang kurang dengan siapa ni ? Aku cakap dengan nada yang paling lembut tanpa ada unsur kasar macam yang kau guna la cibai. Siap sempat kau menasihati gaya gangster.

Aku nak melawan, tangan dia pegang pisau cukur pula. Nanti tak pasal rambut tak potong, berparut keluar kedai. Bukan aku takut, dia macam gangster kot !

Rambut dah dipotong. Kepala dah kena tonjol. Bayar dan blah.




Sambil berjalan pulang, mulut terkumat kamit menuturkan kata keji ceci maki.